Lopapeysa (is. lopi – wełna, peysa – sweter) to tradycyjny islandzki sweter wykonywany z owczej wełny. Charakteryzuje się rozbudowanym wzorem na klatce piersiowej, wzór może też pojawić się przy ściągaczach. Islandzkie swetry dziergane są w kole, co oznacza, że poza szyciem pod pachami nie mają żadnych szwów. Doskonale nadają się na zmienną islandzką pogodę, sprawdzają się też w górach i na nartach. Islandczycy noszą swetry na co dzień i od święta, a lopapeysa można uznać już za jeden z symboli tej północnej wyspy. Wszystkie swetry wykonuję na zamówienie po wybraniu przez klienta wzoru, rozmiaru i kolorów. Na stanie nie ma żadnych gotowych produktów.

Wzory

Wzory, które wykonuję, pochodzą z książki Knitting with icelandic wool, z oficjalnej strony marki Ístex lub zostały zakupione bezpośrednio u projektantów. Można zamówić wzór spoza katalogu, jeżeli istnieje możliwość jego zakupu (dodatkowy koszt zamówienia to ok. 40 zł) lub na podstawie zdjęcia dobrej jakości da się odtworzyć wzór.

Materiały

Wszystkie swetry wykonane są z islandzkiej wełny marki Ístex. Do wykonania swetrów cieńszych używam odmiany Létt Lopi (zastosowanie: islandzka wiosna, czyli około 10 stopni), do swetrów grubych Álafoss Lopi (zastosowanie: islandzka zima, czyli około 0 stopni). Wełna jest kupowana u polskiego i niemieckiego importera.

Ceny

Cena swetra jest zależna od rozmiaru, rodzaju wełny, wzoru i liczby kolorów. Ustalam je po konsultacji z klientem.

Wełna

Islandzka wełna charakteryzuje się wysoką jakością, nie zawiera dodatków, jest wytwarzana ręcznie. Produkty z niej wykonane chronią przed deszczem i wiatrem, są częściowo wodoodporne oraz zapewniają odpowiednią temperaturę ciała, także podczas wysiłku. Swoją charakterystykę zawdzięcza długoletniej izolacji islandzkich owiec od innych gatunków mieszkających na kontynencie europejskim.

Czas wykonania swetra

Czas wykonania projektu zależny jest od stopnia skomplikowania wzoru, grubości wełny, rozmiaru oraz aktualnej liczby zamówień. Jest ustalany wspólnie z zamawiającym i może wynieść od tygodnia do nawet kilku miesięcy.

Kolory

Można dowolnie dobrać kolory swetra. Należy zwrócić uwagę, że nie wszystkie kolory dostępne są w obydwu wersjach wełny. Baza dostępnych kolorów znajduje się na stronie www.fastryga.pl oraz www.islandwolle-shop.de.

Chcesz więcej?

Zobacz dostępne wzory i dowiedz się, jak zamówić własny sweter.